Dom senaste dagarna

Tillbaka till verkligheten.

Snart har jag varit hemma en vecka. En vecka!?! Seriöst, var jag på Bali för en vecka sen? SÅ skumt.

I helgen var det midsommar och vi var 14 personer här hemma! Det blev långbord och en god lunch, 5-kamp och fika, musik-quiz och grillning och trevligt umgänge och skratt! En riktigt bra och städad dag och kväll, jag är imponerad!

Macke drog iväg till Vegas på lördagen. Supersmidigt sådär klockan 7 dagen efter. Som tur var hade vi plockat i ordning mycket på kvällen så det var inte apstökigt här hemma. Surt dock att säga hejdå för en vecka i sömndrucket tillstånd. Blä. Känns så fel att vakna och gå och lägga sig ensam. Att vara själv hemma. Dubbel blä.

Lördagen spenderades med Natta som sov över här. Så glad att hon kom ner :) Helt otroligt pratade vi bort HELA dagen. Jag skojar inte. Jag gick ner till henne vid 11-12 någon gång och hon åkte hem vid 1 på kvällen. Vi hade typ en paus i pratandet och det var för att vi borstade tänderna! Haha, galet :) Gött att få snacka av sig i alla fall ;)

I söndags städade jag. Plockade i ordning det sista och dammsög och torkade golven på nedervåningen. Dammsög trappen också och tvättade köksmattan. Livet som gräsänka har inte varit mer spännande än så än så länge. Har lite planer på saker som jag ska göra, får väl se om jag lyckad med att genomföra dom denna veckan, haha! Vet ju hur det brukar bli med sånt..

Nu är måndagen snart till ända och arbetsveckan är igång. Nu är semestern slut och det är bara att köra på till jul typ. Får se om jag tar en lång helg eller så någonstans, så det blir lite mer ledigt och något att bryta av vardagen med. En resa är inplanerad i höst i alla fall. Lite otippat sådär! Berättar mer om den när allt är klart :)

Hemma

Nu har vi kommit hem från vår resa.

Resan hem gick bra, smidigt. Taxi till flygplatsen var inget problem och vi kom dit i god tid då utcheckning var 12 och flyget lyfte inte förens efter 16. Väntan på flygplatsen var inte så farlig, vi fördrev tiden med mobilspel ;) Själva flyget till Bangkok gick också bra. Det tog cirka 4 timmar och det var ganska lätt att fördriva den tiden.

Framme i Bangkok gick det också bra. Så stor flygplats bara! Affär efter affär därinne på vägen till vår gate, galet! Vi spenderade cirka 6 timmar på flygplatsen i väntan på planet hem. Vi fördrev bland annat tiden med film så det gick rätt bra det också.

Det vi tänkt mest på har varit flygresan hem, vad gör man på ett plan i 10 timmar liksom? Vi hade dock riktig flyt visade det sig! Planet var inte fullsatt och vi satt rätt långt bak i det, vilket gjorde att vi kunde ta varsin rad med tre säten att förfoga fritt över. Vi sov större delen av resan hem, jätteskönt! Det var väl kanske inte superbekvämt, men jag kände mig helt okej utvilad när vi väl landade på svensk mark.

Väl hemma  har vi packat upp allt och kollat att sakerna vi köpt klarat resan (det har dom). Sen har tvättmaskinen fått gå, vi köpte pizza (blev så sugen på det på Bali av någon anledning) och sen har det varit lugnt. Det har varit både konstigt och inte att komma hem, allt är sig likt och det är skönt att vara här, men.. ja, jag saknar ju värmen lite ;)

Några bilder från lilla kameran. När jag tittar på dom nu känns det så konstigt att dom är tagna för bara några dagar sedan...

Jag har varit ganska trött nu under dagen, men har försökt hålla mig vaken lite till för att få ordning på dygnet. Imorgon och torsdag ska jag ju jobba! Skönt med en mjukstar på två dagar t :) Macke var mer trött än jag och har redan krupit till kojs och jag ska krypa ner bredvid alldeles straxt.

Våra sista dagar på Bali

Bröllopsresan närmar sig sitt slut.

Dom här sista dagarna har vi bara tagit det lugnt, solat, badat och njutit av att vara här.

Igår såg vi ett bröllop här på hotellet! Kul att se hur det kan vara och vi tänkte tillbaka på våran dag ♥

Vi tog också en promenad på stranden när solen var på väg ner. Tidvattnet var lågt så vi kunde promenera en bra bit ut i "havet" :)

Det har varit två härliga veckor och vi har nu börjat vänja oss vid värmen, fuktigheten och bara vid att vara här. Det ska bli både tråkigt och skönt att åka hem. Men vem vet, en dag kanske vi kommer tillbaka.

Vi har redan börjat packa lite och myser i sängen nu innan det är dags för en bit mat. Imorgon blir sista hotellfrukosten och sedan ska vi packa ner det sista och bege oss till flygplatsen för att ta oss till Bangkok och sedan Arlanda.

Snart ses vi, Sverige!

Waterbom Bali

I torsdags besökte vi Waterbom!

Det blev två dagar med aktiviteter på rad för oss, först heldagsturen och sedan Waterbom! Vi gick upp ungefär som vanligt och åt frukost och fixade till oss. Straxt efter 10 var vi framme. Lite otippat låg det mitt i smeten kändes det som, på ena sidan hade vi Waterbom och mittemot ett stort shoppingcenter!

Waterbom är en stor vattenpark och den bästa i Asien 2013 enligt Trip Advisor. En nöjespark med vattenruschkanor, dom hade kanske runt 10 kanor på området. Jag åkte nästan allt, ville inte åka dom som var som fritt fall! HU! Och sen åkte vi inte barnkanorna heller.

Jag har tyvärr inga bilder att visa, vi hade med den lilla vattentåliga kameran, men den låg kvar i skåpet hela dagen. Inte helt smidigt med en kamera medan vi åkte så den glömdes helt enkelt bort, men jag hade ju ändå inte kunnat visa dom bilderna då jag glömde den sladden hemma. Önskar så här i efterhand att vi hämtat kameran när vi åkte runt Lazy River (en lång ström en åkte med i på en donut), som var ganska lugn och att vi efter det hade gått runt och fotat lite. Men, men.. det är lätt att vara efterklok ;)

Det var kul i alla fall! Mycket trappor upp till allt bara, det blev tröttsamt efter ett tag så vi var ganska slut efter dagen. Trots att det inte var en så stor park och att det var en del folk tyckte jag inte att köerna var så farliga. Men så fanns det ju annat att göra inne på området också; en bungy-grej, ett ställe där man kunde skjuta vattenballonger mot varandra, fiskspa och så kunde man göra flätor i håret och få fina naglar och så klart ett matställe :P

Om ni någon gång skulle åka till Bali kan jag verkligen rekommendera er att besöka Waterbom! Fast är ni mycket höjdrädda kan det bli jobbigt för det är som sagt en hel del trappor upp till varje kana och med god utsikt dessutom. Macke tyckte det var jobbigt med höjden, men gillade vägen ner i kanorna :)

Bali

I onsdags var vi ute på en tur på Bali hela dagen!

Dagen började tidigt, redan innan solen var helt uppe. Frukosten var redan igång och till vår förvåning var redan många uppe. Efter ombyte och packning för dagen gick vi ner till lobbyn där våran guide för dagen väntade!

Vi hade valt en tur från en arrangör som har en disk här på hotellet. Turen gick från hotellet i Nusa Dua upp till en av dom aktiva vulkanerna på ön. På vägen dit hade vi några stop inplanerade och i mellan dom berättade guiden om nästa plats och lite annat om Bali och kulturen. Macke var duktig och frågade på det som dök upp, jag hade mest fullt upp med att lyssna ta in det han sa. Väldigt bra guide, som tidigare jobbat med skandinaver och just svenskar så han kunde lite svenska ord, kul!

Första stoppet på resan var en dansföreställning. Vi fick varsin lapp på vägen in med en beskrivning av dansen och dom olika akterna. Vi såg en liten show på hotellet kvällen innan och den förstod vi inte mycket av, så informationen var uppskattad och gjorde det mycket lättare att följa och förstå dansen. Den var faktiskt bra och dessutom lite rolig.

Följande stopp låg i olika byar, det var dock svårt att se vart var och en av dessa byar slutade för det låg hela tiden något vid sidan av vägen. Guiden sa bara ibland att nu är det en ny by. Det märkliga var också att många gånger låg samma typ av butiker bredvid varandra. Så det kom liksom en klump med exempelvis fotobutiker och efter ett tag var det något annat. Det märktes tydligt när vi kom in i dom olika byarna för dom olika typer av hantverk vi skulle få se. Alla olika verkstäder och butiker var ägda av en familj och dessa låg alltså i princip bredvid varandra längs vägen.

Stopp nummer två var en silversmedja och butik. Där fick vi en rundtur av en anställd som berättade om tillverkningen. Fick lära oss att silvret är sterling silver 925 och det innebär att silvret är utspätt med koppar. 92,5% silver för att mer procent än så gör det för hårt att arbeta med. Vi fick också se när dom satt och bearbetade silvret och sedan fick vi gå in i butiken där dom sålde sina verk. Riktigt fina smycken och ett fantastiskt hantverk! Sådant tålamod och fingerfärdighet för att göra dom mer traditionella smyckena.. Markus köpte ett armband och jag ångrar så himla mycket att jag inte köpte något! Hittade ett armband med pärlor och en fin liten drake på, men ville bara ha draken som ett hänge, men det fanns inte.. Hittade inget annat, önskar bara att jag letat mer.

Stopp numer tre var målningar. Vi fick se konstnärer sitta och arbeta med tavlor i olika stilar. Det fanns flera olika typer av stilar och alla fanns att se i galleriet. Huset såg inte stort ut från utsidan, eller med tanke på den lilla ingången men inuti bredde ett enormt galleri ut sig! Det fanns hur många olika sorters tavlor som helst och i diverse olika storlekar! Fantastiskt fint. Även här blev vi ledda runt av en anställd som berättade lite om stilarna och tavlorna. Det fanns inga priser utsatta, men den anställde sa att det bara var att fråga och sedan var det fritt fram att förhandla. Det fanns som sagt mycket fint och det var svårt att välja något och det kostade en del trots prutpriser. Vi valde i alla fall en lite mindre tavla som vi lyckades pruta ner bra, speciellt med tanke på att vi fick med den vackra ramen (som gör mycket för tavlorna). Inslaget jättefint klev vi ut även därifrån med ett inköp.

Stopp nummer fyra var ett tempel. Där agerade vår guide även guide i templet. Innan vi gick in fick vi ta på oss saronger, det är inte alla tempel man som turist får besöka så när man får chansen får man lov att vara respektfull. Guiden berättade för oss om templet och religionen, hinduism. Vi fick veta lite om offergåvor vi sett på gatorna och fick reda på varför man klär in träd och statyer i svart och vit rutigt tyg. Offergåvor ger man både till goda och till onda, högt placerat är det till gudarna för lycka och så vidare och lågt till demonerna (eller vad man ska kalla det) för att dom ska hålla sig borta. Svart och vitt tillsammans, som i rutiga tyger, står för balans mellan det goda och det onda - yin och yang.

Stopp nummer fem var träsnidirer. Här satt det hantverkare utanför butiken och arbetade med trä - en snidare och dom andra utförde någon sorts efterbehandling då dom satt med stora borstar och borstade på träfigurer. Ett litet bord var uppställt med olika träskulpturer och vår guide berättade om dom olika träslagen för oss. Sedan besökte vi butiken som var fylld med olika skulpturer och annat tillverkat för hand i olika sorters trä. Även här ifrån fick vi med oss en påse efter lite funderande och diskuterande ;)

Stopp nummer fem var en restaurang från vilken vi hade utsikt över en av öns aktiva vulkaner. Det var lite disigt, men några bilder fick jag till. Efter en lång förmiddag fick vi nu i oss mat samtidigt som vi kunde beundra utsikten då vi fick tag på ett bord ute på restaurangens terrass. Det var inte något speciellt egentligen, ett berg och en sjö kunde man skymta, men det var bra vackert.

Vulkanen, berget, ligger i norra delen av Bali och blev alltså vändpunkten för våran tur. Halva dagen hade gått ungefär på att ta sig dit och nu var det dags för oss att bege oss tillbaka till Nusa Dua. Turen slutade dock inte här.

Till en början följde vi samma väg ner som vi hade gjort upp till restaurangen (den låg på cirka 1000m höjd), men svängde alltså av på vägen ner. Näst sista stoppet på vår resa var ett kaffe- och kakaoplantage. Här följde guiden med oss in, men vi blev även här vägledda av en anställd. Tillsammans visade dom oss olika växter och bönor och berättade om kaffe. Dom odlade det mesta på det här plantaget, både kaffe, kakao, en mängd olika kryddor och även frukter. När vi kommit en bit in kom vi ut till en mer öppen plats med en liten butik och en terrass med utsikt. Här fick vi sitta ner vid ett bord där vi blev serverade små koppar med olika sorters kaffe och te att prova. Macke provade även på världens dyraste kaffe som dom framställde på plantaget - Kopi Luwak. Jag smakade en sipp, men är ju inte särskilt förtjust i kaffe så det var inget som föll mig i smaken.. Tro det eller ej, men vi handlade även här! Dom smaksatta kaffesorterna var riktigt goda så vi kunde inte låta bli, men så smakade det ju inte riktigt som kaffe heller.

Sista stoppet för resan blev en liten bit längre ner på vägen där vi stannade för att se en risodling. Det var ett kort stopp där guiden berättade lite om ris och risodlingar. Otroligt vacker utsikt här också. Missade att ta bilder med oss och odlingen i bakgrunden dock..

Efter det korta stoppet fortsatte vi vår lång väg hem. Vi var ganska trötta och pratet dog ut lite efter hand. Vi hade dock en hel del att titta på när vi åkte. Aldrig tycktes bebyggelsen sluta och byarna flöt i varandra tycktes det. Vi åkte bland annat igenom en by med mycket olika butiker och jag tror också vi åkte förbi en marknad där. Många av butikerna såg ut att vara fyllda med diverse olika souvenirer, men det fanns också lite mer seriösa butiker med speglar, möbler och lampor.

Efter en lång dag var vi båda rätt trötta och solen hade hunnit gå ner innan vi var tillbaka. Vi sa hejdå till vår guide och chaufför utanför hotellet och gick sedan upp och lämnade av våra inköp innan vi traskade ut igen för att äta något innan vi kunde krypa till kojs.

Det var en helt fantastisk dag där vi fick se och lära oss mycket! Guiden var superduktig och trevlig, tror att han hette Lana. Vi är mycket nöjda och glada för att vi valde att ta en sådan tur.