Det är över nu

Min förskottssemester är över sedan länge och en ny arbetsvecka är nästan gjord!

Vad hittade jag nu på under min plötsliga semester?

Jag har slipat och målat skänken jag och Macke köpt. Den är inte helt färdig än, behöver måla fötterna och sätta fast byrålådor, dörrar och handtag. Vi har dock problem med trasiga rälsar till lådorna så det måste vi lösa också.

På tisdagen åkte jag in och jobbade då materialet som jag sakande på fredagen kommit in. Det gick dock fort så jag var klar vid 11. Åt en lätt lunch vid kanalen medan jag väntade på att mamma skulle plocka upp mig. Vi åkte ut till Varamon där Agneta hade hyrt en stuga några dagar och var där med pojkarna. Tyvärr blev det inget bad, men desto mer lek och skoj.

Efter lite målande och grejande åkte jag och Josse till väder för ett dopp när hon kom hem från utbildningen. Gött att få bli lite blöt i värmen! Min gamla vän Jennifer J.Lö Lönning kom över på kvällen då jag bjöd på grillat. Macke var på skojigheter hos en arbetskamrat så jag var ensam hemma. Fick ett infall och bjöd in Ferran då vi inte setts på evigheter. Bokstavligen. Det blev en mycket trevlig kväll som jag hoppas vi kan göra om framöver!

Johanna marken var på torsdagen och för första gången åkte jag dit. Mamma och Annica bjöd med mig så vi vandrade runt i värmen och kikade i stånden och fikade i skuggan. Blev ett litet inköp bara, hittade inget av intresse, men trevligt att ha varit där.

Räkfrossa på pråmen blev det på fredagkvällen! Mamma tipsade mig och jag och Macke drog ihop ett gäng som åkte till Torpön. Jättemysigt! Vi fick ta en liten färja över till Torpön där vi satte oss och tog lite att dricka innan frossan drog igång. Pråmen låg fast på land och under tak. Vi var sex stycken och fick ett eget bord på en liten upphöjning längst in. Dom andra platserna var vid två långbord. Jättebra plats till en början, men sen började folk fylla på och då blev det riktigt varmt därinne! Kanongott med räkor, rökta räkor, västerbottenpaj och aioli bland annat. Vid tio tog vi färjan tillbaka och åkte till en badplats för ett nattdopp. Kanonkväll!

Lördagen var varm den också, liksom resten av veckan var, så jag och Macke åkte till Jerusalemsbadet i Motala. David och Becka gjorde oss sällskap och vi låg några timmar. På kvällen åkte vi hem till David och Becka för grillning. Willy kom han också och vi spelade två omgångar Cluedo efter maten. Becka och jag vann varsin gång, till killarnas förtret ;)

Sista dagen på helgen spenderade vi genom att röja här hemma. Vi har bestämt oss för att göra om lite på övervåningen så vi har flyttat hyllor och grejat. Blir nog bra i slutändan.

Så blev det! En rätt bra semester, jag är nöjd :)

Visingsö

Att semestra på nära håll.

Det är lätt att glömma bort vad man har runt knuten ibland. Ofta när man pratar semester och ledighet överlag är det första man tänker på att resa bort. Det ska åkas uppåt eller neråt eller utomlands. Fast det går ju lika bra att bara åka en liten bit.

Innan sommaren började pratade vi om att göra något i närheten. Vi skulle ju bort långt i och med bröllopsresan, men ville inte bara sitta hemma resten av sommaren. Jag ville att vi skulle ta till vara på helgerna och det förmodade fina vädret, gärna utan att det behövde kosta så mycket. Så i helgen åkte vi till Visingsö!

Jag fick lov att sova ut lite på lördagen, så vi var inte uppe med tuppen, men det gjorde inte mycket. Vädret var helt underbart och det gick smidigt att ta sig ner till Gränna. Vi hittade en parkering relativt lätt, men fick stå i kö länge för att få en parkeringsbiljett. Efter det promenerade vi ner till hamnen och köpte biljetter till färjan. Vi kom inte med på den som stod inne så i väntan på nästa köpte vi glass och satt och dinglade med benen över vattnet.

På Visingsö hade vi turen att hyra dom två sista cyklarna på uthyrningen vi gick till. Som några av er kanske vet så är inte jag helt bekväm med aktiviteter som kräver att mina fötter förlorar direktkontakt med marken. Cykling är alltså inte ett helt optimalt nöje för mig. Det vara bara att ta ett djupt andetag och köra på och tro det eller ej, men det gick bra! Lite obehagligt, men jag hade kul ändå :)

Vi cyklade på uppåt ön, trampade på i värmen. Vi gjorde en avstickare från den större vägen och cyklade en bra bit på grusvägare och sista biten över gräs för att titta på Domarringar. Det var inte jättespännande eller särskilt välskött. Vi passade dock på att gå ner till vattnet där. Cyklade sedan till baka till stora vägen, förbi två vindkraftverk som hette Vivi och August (tror jag) och sedan in på en liten väg och bort till en camping där vi ångrade att vi inte tagit med badkläder så vi kunde tagit ett dopp. På vägen tillbaka ut till vägen stannade vi vid ett utkikstorn och tittade på en massa fåglar (det var någon form av fågelskydd där). Efter det cyklade vi tillbaka ner mot hamnen. Innan vi åkte för att äta mat cyklade vi till Rysskyrkogården, men det var inget speciellt där heller egentligen. Vi avslutade cykelturen på Visingsö med varsin burgare och en promenad vid slottet. Under dagen cyklade vi nog samanlagt lite mer än en mil. Det kändes i benen när man satte sig ner, att dom arbetat.

Vi lämnade tillbaka cyklarna och satte oss för att invänta färjan tillbaka till Gränna. Vi stannade till inne i stan och strosade en liten bit längs alla polkagrisbutiker. Blev lite stänger och kolor med hem såklart, hur kan man låta bli?

Det var en mycket härlig dag! Lite färg fick vi också, i alla fall jag. En fulbränna nu, men som tur är räddade grunden från Bali mig från att bränna mig ordentligt. Har fula linjer, men slapp det onda skinnet.

Semester!

Jag har semester en vecka.

Igår var det fredag och tyst och tomt på kontoret. Nästan alla har sin semester nu så det var bara Håkan och jag som skulle vara på plats och jag började starta upp allt och funderade på vad jag skulle sysselsätta mig med innan han kom, då han på torsdagen varit ute hos kunder hela dagen för att få in material. Då alltså en del material som jag skulle ha.

Jag hann inte starta alla program på datorn innan han kom. Det hade inte gått något vidare bra på torsdagen och han hade inte alls fått med sig det han räknade med. Vilket innefattade större delen av min dags arbete, faktiskt hela dagens arbete. Han undrade om jag hade något att göra och om det överhuvudtaget var någon idé att jag var kvar. Han själv skulle ha ett kundmöte och sedan stänga ner och gå för dagen. Han sa åt mig att gå hem, ta semester. Vilket jag gladeligen gjorde efter att vi ordnat ett tillfälligt telefonmeddelande.

Till saken hör att jag förra veckan fick veta att jag kan ta ut förkottssemester. Min anställning började ju i oktober så jag hann inte jobba ihop så många betalda semesterdagar nu till sommaren. Dom dagarna jag fått ihop täckte precis klämdagen innan bröllopet och bröllopsresan. Jag blev glatt överraskad när Håkan sa att jag kunde ta förskottssemester. Så jag funderade på det och bestämde mig för att ta vecka 30, då jag annars skulle vara helt själv på kontoret. Skönt! Jag fick lite semester hemma ändå.

Plötsligt hade jag alltså en hel dag att göra vad jag ville med! Jag hoppade av tåget i Skänninge och gick hem till mamma. Åt min matlåda där, pratade, fick prova på god sill-tunnbrödsrulle och gick igenom gamla datorspel. Sen åkte vi till ÖoB så jag fick handla lite som behövdes (plus godis) och sen vidare till Bremers där mamma velade på tapeter till sitt sovrum och där vi köpte färg, hon takfärg och jag till skänken.

När jag väl var hemma parkerade jag mig i soffan där jag åt mitt godis och läste ut en bok. Kvällen fortsatte jag i soffan med att spela ett gammalt favoritspel: Jönssonligan Jakten på Mjölner, hahaha! Jag är imponerad av att det fungerade, dom flesta spel är ju inte kompatibla med nyare datorer. Kul i alla fall :)